Thursday, January 12, 2012

Pokok Serai

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua ...

Harap semua sihat-sihat belaka memandangkan keadaan cuaca yang tidak menentu sekarang nih.
Semalam hari hujan saat yang aku tunggu-tunggukan kerana sudah 2 minggu di kawasan aku ni tidak terima hujan Alhamdullillah bersyukur aku.

Hari ni aku nak cerita pasal pokok serai.

Pokok serai ni aku tanam dekat belakang rumah jer,pada asalnya aku tanam menggunakan 3 batang serai yang diberi oleh mak mertua aku pada bulan april 2011 sekarang ni alhamdullillah dah boleh guna untuk memasak pun.
Bagi aku tanam pokok serai di belakang rumah banyak kelebihannya terutama pada orang yang malas pergi ke kedai macam aku malah menjimatkan memandangkan kos hidup di kuala lumpur ni tinggi lagipun pokok serai mudah ditanam kerana dia tak perlu penjagaan yang rapi seperti baja dan air sesuai dengan kehidupan warga kota yang sebuk dari pagi hingga ke malam.

pokok serai
Pokok serai
Sedikit info mengenai pokok serai.
Pokok serai atau nama botani Cymbopogen Citratus adalah tumbuhan herba malar hijau yang selalunya digunakan dalam masakan dikalangan masakan Asia terumatanya masakan Thailand,Kemboja,Vietnam dan Caribbean.Kebiasan masakan Malaysia yang banyak menggunakan serai adalah seperti Tomyam ataupun Rendang.

pokok serai
Batang serai
Batang serai yang aku ambil untuk masakan makan tengahari (masak lemak cili api) mudah kan tak perlu ke pasar semata-mata hendak membeli serai malah menjimatkan.

070707: Bagi sesiapa yang malas ke kedai elok la rasanya korang tanam pokok serai kat belakang rumah korang.